In game marketing nebo také „advergaming“. Spojení dvou slov: advertising – reklama, a game – hra. Jedná se poměrně nový směr komunikace na cílové spotřebitele s velkým potenciálem. Podstatou in game marketingu je umístění reklamy, popřípadě product placement přímo ve hře. K tomu lze využít klasické počítačové hry, ale i stále více populární hry na internetu.
„Historie“ in game marketingu začíná u jednoduchých desktopových her. V té době byla propagace spíše z iniciativy tvůrců her, kteří zde umístili např. svůj oblíbený produkt, aniž by jakkoli tento krok konzultovali s majiteli. Ještě než si majitelé produktů uvědomili potenciál inzercí v hrách, žalovali někteří tvůrce her kvůli poškození dobrého jména. Tento přístup je však minulostí. „Podle bostonské výzkumné společnosti Yankee Group se mělo v advergamingovém průmyslu v roce 2009 otočit 312.2 milionu amerických dolarů (v roce 2004 to bylo 83.6 milionu.“
Proč využít propagace právě ve hrách?
V porovnání s klasickou reklamou je ta „ve hrách“ více „akčnější“. Hra je pro uživatele především zábava, odpočinek a krácení volného času. Hlavní výhodou je, že neobtěžuje, neboť si hráč hru aktivně vyhledává, takže „obtěžovací“ efekt klasické reklamy téměř zmizí. Další nespornou výhodou je, že hry požadují spotřebitelovu interakci. Ten se tak po celou dobu hraní musí na děj soustředit a všimnout si případné komunikace. Hry jsou také statisticky efektivnější než např. bannery a mají dlouhou životnost.
Hra s kvalitním dějem nutí uživatele se neustále vracet, pokračovat v příběhu až do konce a v lepším případě ještě oslovit své známé a zapojit je do hry také. Viz sociální hry, kde lze např.obchodovat s různými komoditami mezi uživateli, nebo klasické on-line hry jako Counter Strike.
Obrázek 1 Counter Strike - in game reklama na Half LIfe
K úspěšnému oslovení je důležité splnit alespoň jeden prvek, a to buď asociace v rámci životního stylu hry, které podporují povědomí o značce, dále velmi hodně ilustrovaná hra, ve které se mohou objevovat produkty a značka, nebo využít styl tzv. demonstrativních her, které hráči umožní výrobek přímo „vyzkoušet“. O tom, že hra by měla být zábavná, originální a musí mít nějaký spád, není nutné sáhodlouze psát.
Na koho se zaměřit?
Počítačoví hráči představují velice dobrý segment pro výrobky jako je jídlo, kosmetika či automobily. Z výzkumu agentury Proximity Worldwide vyplynulo, že hráči nejsou pouze děti a mladiství, ale převládá zde výrazná skupinka třicátníků, kteří vedou kvalitní společenský život, aktivně sportují a mají vyšší příjmy. V rámci her na sociálních sítích je typickým hráčem žena okolo 40-ti let věku. Hraní her věnuje přibližně polovinu z celkového času stráveného na sociálních sítích. Pravděpodobně má středoškolské vzdělání, nižší plat a nevadí jí si určité artefakty ve hře zaplatit.
Nejvíce sociálních her je hráno přes Facebook. Z výzkumu dále vychází, že starší generace se postupně stávají velice zajímavým cílovým segmentem pro oslovení v rámci počítačových her. A hlavně počet lidí z toho segmentu neustále roste.
Rady závěrem
Využití počítačových her je velmi dobrý směr prezentace, ne vždy je však naprosto ideální. Příběh a hra musí korespondovat s produktem, značkou a celou její filozofií. Je na vás pokud hru budete vyrábět tzv. „in house“, tedy ve vlastní produkci, nebo si ji necháte zadat. V tom případě je nutné si ohlídat to, aby se dodavatel postaral o následný provoz hry a vhodně ji integroval do internetových prohlížečů. Vše bude něco stát a vyvíjet se pravděpodobně delší dobu, než si myslíte. Jednoduché programace v lehčích hrách začínají na pár desítkách tisíc korun. Počítejte také s časem potřebným k vývoji a testování.
„Historie“ in game marketingu začíná u jednoduchých desktopových her. V té době byla propagace spíše z iniciativy tvůrců her, kteří zde umístili např. svůj oblíbený produkt, aniž by jakkoli tento krok konzultovali s majiteli. Ještě než si majitelé produktů uvědomili potenciál inzercí v hrách, žalovali někteří tvůrce her kvůli poškození dobrého jména. Tento přístup je však minulostí. „Podle bostonské výzkumné společnosti Yankee Group se mělo v advergamingovém průmyslu v roce 2009 otočit 312.2 milionu amerických dolarů (v roce 2004 to bylo 83.6 milionu.“
Proč využít propagace právě ve hrách?
V porovnání s klasickou reklamou je ta „ve hrách“ více „akčnější“. Hra je pro uživatele především zábava, odpočinek a krácení volného času. Hlavní výhodou je, že neobtěžuje, neboť si hráč hru aktivně vyhledává, takže „obtěžovací“ efekt klasické reklamy téměř zmizí. Další nespornou výhodou je, že hry požadují spotřebitelovu interakci. Ten se tak po celou dobu hraní musí na děj soustředit a všimnout si případné komunikace. Hry jsou také statisticky efektivnější než např. bannery a mají dlouhou životnost.
Hra s kvalitním dějem nutí uživatele se neustále vracet, pokračovat v příběhu až do konce a v lepším případě ještě oslovit své známé a zapojit je do hry také. Viz sociální hry, kde lze např.obchodovat s různými komoditami mezi uživateli, nebo klasické on-line hry jako Counter Strike.
Obrázek 1 Counter Strike - in game reklama na Half LIfe
K úspěšnému oslovení je důležité splnit alespoň jeden prvek, a to buď asociace v rámci životního stylu hry, které podporují povědomí o značce, dále velmi hodně ilustrovaná hra, ve které se mohou objevovat produkty a značka, nebo využít styl tzv. demonstrativních her, které hráči umožní výrobek přímo „vyzkoušet“. O tom, že hra by měla být zábavná, originální a musí mít nějaký spád, není nutné sáhodlouze psát.
Na koho se zaměřit?
Počítačoví hráči představují velice dobrý segment pro výrobky jako je jídlo, kosmetika či automobily. Z výzkumu agentury Proximity Worldwide vyplynulo, že hráči nejsou pouze děti a mladiství, ale převládá zde výrazná skupinka třicátníků, kteří vedou kvalitní společenský život, aktivně sportují a mají vyšší příjmy. V rámci her na sociálních sítích je typickým hráčem žena okolo 40-ti let věku. Hraní her věnuje přibližně polovinu z celkového času stráveného na sociálních sítích. Pravděpodobně má středoškolské vzdělání, nižší plat a nevadí jí si určité artefakty ve hře zaplatit.
Nejvíce sociálních her je hráno přes Facebook. Z výzkumu dále vychází, že starší generace se postupně stávají velice zajímavým cílovým segmentem pro oslovení v rámci počítačových her. A hlavně počet lidí z toho segmentu neustále roste.
Obrázek 2 Restaurant City - Product placement - Bounty kuchyňské utěrky
Rady závěrem
Využití počítačových her je velmi dobrý směr prezentace, ne vždy je však naprosto ideální. Příběh a hra musí korespondovat s produktem, značkou a celou její filozofií. Je na vás pokud hru budete vyrábět tzv. „in house“, tedy ve vlastní produkci, nebo si ji necháte zadat. V tom případě je nutné si ohlídat to, aby se dodavatel postaral o následný provoz hry a vhodně ji integroval do internetových prohlížečů. Vše bude něco stát a vyvíjet se pravděpodobně delší dobu, než si myslíte. Jednoduché programace v lehčích hrách začínají na pár desítkách tisíc korun. Počítejte také s časem potřebným k vývoji a testování.
Obrázek 3 EA - NCAA Football - NIKE
(Lucie Mikšovská)
Zdroje:
http://www.marketingovenoviny.cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=7740
http://3dmedia.cz/tag/marketing-ve-hrach/
http://www.m-journal.cz/cs/internet/jaky-maji-socialni-hry-marketingovy-potencial__s281x7703.html
http://www.m-journal.cz/cs/marketing/nove-trendy/on-line-hry-a-marketing__s302x406.html
http://www.handjoy.cz/fakta.php
Komentáře
Okomentovat